MENY
Startsidan
Skrattets effekter
Skrattyoga
Skrattaktiviteter
Bakgrund
Kontakta
English

   
 



Skrattyoga

Metoden Skrattyoga bygger på Dr Madan Katarias metod Laugh For No Reason. 1995 började denne allmänläkare med att skratta i grupper som tog sin morgonpromenad i indiska parker. Efterhand togs humorn bort för att vi skrattar alla åt så olika saker. Han renodlade det fysiska skrattet som simuleras för att sedan utmynna i det äkta skrattet. Han säker “Fake it til you make it” Hans motto är “World peace through laughter” och därför firar vi också Världsskrattdagen.

Utbildad skrattinstuktör
Jag är utbildad skrattinstruktör i det svenska nätverket Skratta för livet i sverige AB, liksom av Dr Madan Kataria och av den amerikanska skrattgurun Ann Goodheart. Jag skrattar med individer och grupper genom metoden skrattyoga - att skratta utan anledning. De lekfulla övningarna genomförs under en timme då lite för -och efterdiskussion inramar ca ett 3 timmars pass med mer om historik och specifikt kring effekterna påindivid och grupp.

Länkar:
Dr Katarias School of Laughter Yoga
Skratta för livet - svenska nätverket
Anette Goodhearts skratt-terapi

Första söndagen i maj träffas skratterister runt om i världen klockan 14:00 för att uppleva gemenskapen och närheten i skrattet. Idag finns det skrattklubbar i ett 25 tal länder i världen från öst till väst; t.ex i Canada, Iran, Taiwan, Ungern, Danmark och Sverige. Det skrattas också i fängelser och på arbetsplatser. Nu är det dags för Linköpings att ha.
Dels prova-på tillfällen för nya skrattare och dels ett ställe för regelbundna skratterister - en skrattklubb.
Båda dessa möjligheter finns hör sedan i höstas! Gå in under Skrattaktiviteter och välj själv!

Hur går det till att skratta utan anlening?
En grupp av människor rör på sig på en tom yta och ser varandra i ögonen när skrattpasset pågår. Olika skrattövningar praktiseras - de varvas med enkla andningsövningar som inspirerats från yogan. Då böjer man kropp och armar ner mot golvet och andas ut. Man går långsamt upp för att skona ryggen och sträcker sedan armarna över huvudet och drar ett djupt andetag och fyller lungorna med ny luft. Olika skrattövningar genomförs i ca en halv till en minut och sammantaget kan helheten ses som ett mationspass då det frisätter endorfiner och ökar ditt välbefinnande och reducerar smärta. Efteråt känns kroppen lugn och sinnet klart. En del av övningarna är bara roliga, andra har rent fysiska avsiketer, och andra återigen är för att främja gemenskap och uppskattning. Det är helt klart ett steg mot bättre hälsa. Kom igång och prova nära dig!


 
Helhetstanken - Medlem I International Laughter Club Sweden